Dzięsiątki mumii ze stanowiska sprzed 1200 lat
10 kwietnia 2015, 17:03Na stanowisku Tenahaha w dolinie Cotahuasi w Peru odkryto dziesiątki wypełnionych mumiami pochówków. Dotąd archeolodzy przeprowadzili wykopaliska 7 z nich. W sumie znajduje się tam co najmniej 171 ciał (do 40 na 1 grobowiec).
Przemoc przyspiesza starzenie
23 listopada 2009, 10:31Osoby, które w dzieciństwie doświadczają przemocy fizycznej bądź psychicznej, jako dorośli starzeją się prędzej. Przejawia się to przyspieszonym skracaniem telomerów, czyli ochronnych nakładek chromosomów (Biological Psychiatry).
Precz, przeklęta plamo, czyli jak niedoświadczeni gracze eliminują poczucie winy
13 lipca 2012, 11:26Po brutalnej grze wideo niedoświadczeni zawodnicy przejawiają efekt lady Makbet. Doświadczają silniejszego dystresu moralnego i poproszeni o wybór czegoś dla siebie, częściej decydują się na artykuły higieniczne, np. żele pod prysznic, pasty do zębów czy dezodoranty.
Zespół chronicznego zmęczenia powiązany z urazem z dzieciństwa
7 listopada 2006, 12:56Według wyników dwóch nowych badań, zespół chronicznego zmęczenia (ang. chronic fatigue syndrome, CFS) może być powiązany z urazem z okresu dzieciństwa. Sugerują one, że opisywane zaburzenie ma w dużej mierze podłoże psychologiczne.
Szympansy są wrażliwe na zgodność z normami społecznymi
29 czerwca 2015, 10:44Filmy z zabójstwem niemowlęcia z innego stada ujawniły, że szympansy są wrażliwe na pogwałcenie norm/właściwość zachowania.
Gry jednak mogą szkodzić
3 marca 2010, 12:30Spór o to, czy i w jaki sposób pełne przemocy gry wpływają na dzieci i młodzież, wciąż nie został rozstrzygnięty. Obecnie ważkie argumenty podał Craig Anderson profesor psychologii z Iowa State University.
Z matematyką na kartele narkotykowe
18 października 2012, 11:32Przed tygodniem w Meksyku zabito Heriberto Lazcano, szefa najbardziej okrutnego meksykańskiego kartelu narkotykowego Los Zeta. To ważne zwycięstwo meksykańskich sił bezpieczeństwa może jednak nie przynieść oczekiwanych efektów
Cała prawda o grach wideo
29 listopada 2006, 16:31Od lat naukowcy i nie tylko zadają sobie pytanie, czy brutalne gry wideo mogą zmienić sposób myślenia dziecka. Nowe badanie wykazało, że aktywują one rejony mózgu odpowiedzialne za kontrolę emocjonalnego pobudzenia i hamowania.
Chiny znoszą zakazy dotyczące konsol do gry
27 lipca 2015, 05:25Po 15 latach obowiązywania Chiny zniosły wszelkie ograniczenia dotyczące handlu i produkcji konsol do gier. W 2000 roku chiński rząd zakazał produkcji i sprzedaży konsol na terenie ChRL. Zakaz nie obowiązywał w Hongkongu i Macau, dlatego też szybko powstał wielki czarny rynek.
Co kogo w nocy dręczy
25 marca 2010, 09:42Gdy w ramach jednego z największych tego typu studiów przeanalizowano koszmary senne kobiet i mężczyzn, znaleziono w nich duże różnice tematyczne. Zwolnienia z pracy czy przemoc częściej miały miejsce w snach panów, a molestowanie seksualne i śmierć bliskiej osoby w snach pań. Nie musi to co prawda mieć przełożenia na życie na jawie, ale z pewnością odzwierciedla najgłębsze rozterki i uczucia (European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience).